To miejsce można wykorzystać na własne propozycje skrótów na stronie

Dla osób chcących zdobywać wiedzę na temat sztuki, historii i nauki proponuję wycieczkę w przestrzeni wirtualnej. Będziecie mieli okazję zwiedzić galerie świata i muzea. Odbędzie się to z bez biletów i kolejek. Na ten ciężki czas światowe muzea i galerie zapraszają do zwiedzania online. Bez wychodzenia z domu będziecie mieli możliwość przejścia się po British Museum w Londynie, Pergamon Museum w Berlinie, Van Gogh Museum w Amsterdamie, Galerii Ufizzi we Florencji, Musée d'Orsay w Paryżu czy National Gallery of Art w Waszyngtonie. Poniżej znajdziecie linki, które przeniosą Was bezpośrednio do stron.
Namawiam Was również do zapoznania się z projektem Google Arts&Culture. Jest to przedsięwzięcie internetowe, dzięki któremu użytkownicy mogą otrzymać dostęp do ogromnej ilości obrazów, w niesamowicie dużej rozdzielczości. Zachęcam do skorzystania.
Ewa Wyrzykowska

1.Britisch Museum, Londyn
https://britishmuseum.withgoogle.com/

2. Pergamon Museum, Berlin
https://artsandculture.google.com/entity/pergamon/m05tcm?hl=en

3. Van Gogh Museum, Amsterdam
https://artsandculture.google.com/partner/van-gogh-museum?hl=en

4. Uffizi Gallery, Florencja
https://artsandculture.google.com/partner/uffizi-gallery?hl=en

5. Musée d’Orsay, Paryż
https://artsandculture.google.com/partner/musee-dorsay-paris?hl=en

6. National Gallery of Art, Waszyntgton
https://artsandculture.google.com/partner/national-gallery-of-art-washington-dc?hl=en

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania w klasach I-III:

1) Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

2) Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

3) Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

4) Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

5) Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

6) Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

7) Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;

8) Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

9) Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;

10) Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

11) Maria Krüger, Karolcia;

12) Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

13) Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

14) Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;

15) Joanna Papuzińska, Asiunia;

16) Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

17) Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

18) Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

19) Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

20) Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

21) Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

22) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

23) Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

24) Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek

 

Lektury obowiązkowe IV-VI:

1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;

2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);

3)René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);

4) Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;

5) Ignacy Krasicki, wybrane bajki;

6) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;

7)Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);

8) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;

9) Bolesław Prus, Katarynka;

10) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;

11) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;

12) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;

13) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;

14) Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, 
o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, 
o Orfeuszu i Eurydyce;

15) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym 
o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;

16) Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;

17) Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;

18)Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;

2) Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;

3) Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;

4) Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;

5) Olaf Fritsche, Skarb Troi;

6) Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;

7) Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;

8) Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;

9) Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;

10) Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);

11) Kornel Makuszyński, wybrana powieść;

12) Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;

13) Karol May, Winnetou;

14) Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;

15) Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;

16) Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;

17) Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;

18) Sat-Okh, Biały Mustang;

19) Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;

20) Alfred Szklarski, wybrana powieść;

21) Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;

22) Wybrane pozycje z serii Nazywam się...(np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

 

Lektury obowiązkowe VII – VIII :

1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;

2) Aleksander Fredro, Zemsta;

3) Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;

4) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;

5) Ignacy Krasicki, Żona modna;

6) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);

7) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;

8) Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;

9) Juliusz Słowacki, Balladyna;

10) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;

11) Sławomir Mrożek, Artysta;

12) Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).

 

Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego,

Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

 

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

1) Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);

2) Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;

3) Arkady Fiedler, Dywizjon 303;

4) Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;

5) Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;

6) Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei(fragmenty);

7) Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;

8) Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;

9) Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;

10) Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);

11) Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945(fragmenty)lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

 

 

Gorąco polecam zabawę w szachy!
Poznaliście już zasady szachowe, jednak dla prawdziwego zrozumienia szachów potrzeba już lat. Traktując to jako hobby, naprawdę niewiele potrzeba, aby się dobrze bawić. Można zachęcić kogoś z domowników do gry, albo rozegrać partię szachową z osobą z klasy (np. przez telefon czy komunikatory). Można również spróbować swoich sił wykorzystując nowoczesne technologie w nauczaniu szachów: Internet( rozgrywki online i transmisje partii), Interaktywne podręczniki czy Programy szachowe. Zapewniam Cię, że otworzą się przed Tobą nowe ciekawe doświadczenia. Wkrótce turniej szachowy!
Mali szachiści, spróbujcie rozpoznać wasze prace? Bierki szachowe, które wykonaliście z plasteliny.

Magda Riske

  • Konkurs pięknego czytania wierszy polskich poetów dla uczniów z klas 1 (maj).
  • Zabawy w pisanie, konkurs pn. Mistrz kaligrafii dla uczniów klas 2 (luty).
  • Konkurs ortograficzny Mistrz ortografii dla uczniów klas 3 (marzec).
  • Konkurs literacki Czy znasz legendy o królowej Jadwidze? dla uczniów klas 4 (maj).
  • IX Turniej szachowy o Laur Królowej Jadwigi (maj).
  • Konkurs literacko-plastyczny Lapbook – moja ulubiona książka dla uczniów z klas 5 (luty).
  • Konkurs fotograficzny Sleeveface, czyli nowa twarz książki dla uczniów  z klas 7 (listopad).
  • Konkurs Pięknego Czytania Legend o Królowej Jadwidze, dla uczniów z klas 7, 8 (maj).

Podkategorie

  • upowszechniają czytelnictwo i rozwijają kompetencje czytelnicze wśród dzieci  i młodzieży,
  • włączają się w organizację imprez czytelniczych o charakterze ogólnopolskim  i szkolnym,
  • rozwijają zainteresowania uczniów i promują talenty,
  • inspirują uczniów do przygotowywania prac konkursowych,
  • organizują konkursy: czytelnicze, artystyczne, fotograficzne,
  • zapraszają ciekawych ludzi na spotkania z uczniami,
  • promują swoją działalność w gazetkach szkolnych,
  • współpracują z różnymi instytucjami kultury i Radą Rodziców.

Back to top